Föreningens sociala medier

Humlan Svensson
Förutom hemsidan så finns det en Facebook-sida som är öppen för alla kolonister. Det finns även en öppen FB-sida för Valla koloniområde samt en sluten FB-grupp för kolonisterna på Valla koloniområde.
Härom dagen pratade jag med en kolonist på Valla som inte ville ha FB och hen tyckte att det blev snedfördelat med informationen från området när man valt att inte ha FB.
Har pratat med Patrik om detta och vi båda klurar på hur man ska kunna lösa informationsproblemet. Kanske någon annan har någon idé?

Vad gäller sociala mediers vara och icke-vara så är de här för att stanna, det är bara att köpa läget helt enkelt. Sen är det ju upp till var och en att vara med på tåget eller inte. Facebook är numer en plattform för lite äldre klientel, ungdomarna använder sig mest av andra social medier såsom Instagram. Dock har föreningen ännu inget sådan konto - vilket vi kanske skulle ha?

Re: Föreningens sociala medier

Admin
Administrator
Godkväll

Ja det ska bli spännande att följa vad det kommer för tips här.
Vår webbplats är välbesökt det vet vi med 73 145 sidvisningar, 21 175 besök varav 7241 helt unik under förra året och då är trafiken störst mars-september...

Facebook är ett socialt instick i informationsflödet, dock är det mest en inpekare till webben - iaf på "viktigare" information. Insta... ja det e säkert bra....

De analoga anslagstavlorna på områdena är det e säkert en del som läser åxå...

Jag kommer att följa tråden och se om den växer ;)

Admin /Patrik

Re: Föreningens sociala medier

Göran Söderström
Helt rätt, Humlan! Vi kan inte stoppa det sociomediala surret hur gärna vi än vill. Men att offra dyrbar tid åt detta är ändå en högst privat angelägenhet.

Jag hoppas att vår förening inte dras med i trenden utan fortsätter fokusera enbart på HEMSIDAN och renodlar den till vårt enda gemensamma forum för saklig info och meningsfulla meningsutbyten.

Här borde väl Patrik vara rätt person att skilja mellan huvudsak och bisak!

Re: Föreningens sociala medier

Humlan
Hemsidan är onekligen viktig och den sida som ska stå i huvudsaklig fokus. Och Patrik & Per gör ett finfint jobb. Men det är också viktigt att finnas på sociala medier därför att det är där man når medlemmarna. Hemsidan är endast för information till alla föreningens medlemmar medan en Facebook-grupp ger medlemmarna tillfälle att dela med sig av erfarenheter och kunskap. Jag som administrerar Vallas öppna FB-sida och stängda FB-grupp ser ett tydligt värde i att ha sociala medier  som riktar sig direkt till berörda medlemmar. Och ännu viktigare blir det om något av motionsförslagen om att dela föreningen blir av.

Vad gäller Instagram så är det ett ypperligt forum för att dela med sig av bilder från kolonilotterna och området. Ett sätt att visa omvärlden våra områden och de aktiviteter som finns där.

Re: Föreningens sociala medier

Johanna
För min del är ett sånt här ”fristående” forum svårt. Jag surfar via mobil på Facebook och instagram dagligen. Den här hemsidan är inte anpassad för telefon vilket gör den mindre attraktiv tror jag. Hemsidan besöker jag över lag väldigt mycket mer sällan än grupperna på Facebook. Att själv kunna göra inlägg i Facebook-gruppen är för mig som är van väldigt enkelt och lite mer spontant. Här har jag aldrig tidigare gjort nått inlägg och om inte tråden länkats i fb-gruppen hade jag aldrig ens sett den.

Så jag tror också att Facebook och instagram är ett mycket bra sätt att nå ut till medlemmar och få en dialog och en plattform för sociala interaktioner mellan medlemmarna. Ett konto på instagram med en hastag kanske inte vore helt fel heller? Det är alltid roligt att se vad andra kolonister pysslar med :)